Oudheidkamer Holten moest opnieuw naar de tekentafel voor gewenste uitbouw, en ditmaal met architect.

HOLTEN – ‘Onaanvaardbare aantasting van monumentale waarden.’ Het waren geen malse woorden die de Monumentencommissie van het Oversticht uitsprak over de uitbreidingsplannen van de Oudheidkamer in Holten. De vereniging wil al jaren uitbreiden, maar de eerste schets werd afgeschoten. En dus is er een vernieuwd plan ingediend.

De Oudheidkamer Hoolt’n is gevestigd in het voormalige gemeentehuis aan de Dorpstraat in Holten. Achter het historische pand ligt een parkeerterrein dat al een tijd niet meer in gebruik is. Een stagiair van de gemeente Rijssen-Holten maakte in 2016 een 3D-schets voor een mogelijke uitbouw. Maar er was sindsdien geen geld voor de uitbreiding.

Tot 2021, toen er eindelijk witte rook kwam uit het gemeentehuis van Rijssen-Holten. Er werd in totaal 125.000 euro gereserveerd voor het bouwproject. Met die extra financiële ruimte wist de Oudheidkamer in Holten wel raad. De vrijwilligersgroep droomde namelijk al van de nieuwe exposities die er na de uitbreiding zouden komen. De schets uit 2016 werd daarom vorig jaar ingediend.

Van losstaand naar aanbouw

Dat leverde nog niet het gewenste resultaat op. Het Oversticht heeft het plan afgekeurd en adviseerde de groep een architect in de arm te nemen. Dat is Reitsema & Partners Architecten geworden, die de plannen aanpasten.

foto: Ruben Meijerink

In de 3D-tekening van de stagiair was nog sprake van een losstaand gebouw, maar in de nieuwe tekeningen gaat het om een aanbouw aan het huidige onderkomen en zijn de aanbevelingen van de Monumentencommissie meegenomen. „Binnenkort krijgen we te horen of dit nieuwe plan is goedgekeurd”, aldus Jan Beumer, voorzitter van de Oudheidkamer Hoolt’n.

Tubantia – Yvet Maassen