Hoolter Museumdag 9 augustus: ‘De mens als…’

Op woensdag 9 augustus vindt bij de gezamenlijke Holtense musea en cultuurhistorische instellingen de Hoolter Museumdag plaats, die dit jaar in het teken staat van ‘de mens als…’

De Hoolter Museumdag is een gezellige en leerzame dag voor jong en oud waar niet alleen veel toeristen op afkomen, maar die ook zeer veel Holtenaren trekt. Op deze dag zijn alle deelnemende instellingen geopend van 10.00 tot 16.00 en deze zijn uitstekend per fiets of auto bereikbaar.

De deelnemende musea en cultuurhistorische instellingen zijn:

Oudheidkamer Hoolt’n, Dorpsstraat 25-27

Collectie Nagelhout (Kulturhus), Smidsbelt 6

Museum Broer, een leven lang boer, Langstraat 40

Diekerhookse Mölle “De Hegeman”, Dijkerhoekseweg 22

Natuurmuseum Holterberg, Holterbergweg 12

Greun Hoolt’n, Pasmansweg 10

De mens als… grutter: Oudheidkamer Hoolt’n toont in de voorste ruimte de expositie ‘Boskopn doo’: nostalgisch winkelinterieur met bijbehorende kruidenierswaren zoals het in de jaren ’50 en ’60 in menig dorp te vinden was. In de middelste ruimte heeft de werkgroep Textiel een opstelling gemaakt van kleding en attributen die laten zien hoe de vroegere huisvrouw op pad ging om de wekelijkse boodschappen in huis te halen. In de achterste exporuimte is er aandacht voor beeld en geluid van ver terug in de vorige eeuw: antieke radio’s, beeldbuizen, pick-ups, oude camera’s en geluidsapparatuur.  De werkgroep Mariniers toont in hun expositieruimte het thema ‘Wintertraining Noorwegen/Schotland (Arctic)’, een training met zware beproevingen onder extreem koude omstandigheden.

Gratis entree, vrije gift wordt gewaardeerd.

De mens als… kunstliefhebber. Collectie Nagelhout: de Holtense huisarts J.P. Nagelhout verzamelde tijdens zijn leven een grote collectie kunst, organiseerde kunstveilingen, -lezingen, -exposities en kunstenaarsreizen. Hij liet zijn collectie na aan de toenmalige gemeente Holten. De collectie bestaat uit kunstwerken van o.a. Isaak Israëls, Leo Gestel, John Rädecker en Jan Voerman. De collectie wordt beheerd door de stichting SCNH. Deze stichting organiseert in de Nagelhoutzaal, in het soutterain van het Kulturhus, doorlopend wisselende exposities. Deze zomer is de expositie ‘de Keuze van Arco Hofland: Het gaat om mensen’ te zien. De oud-burgemeester van gemeente Rijssen-Holten werd bij zijn aftreden eerder dit jaar de mogelijkheid aangeboden van een persoonlijk samengestelde expositie. “In de werken die ik heb gekozen voor deze tentoonstelling, staan twee thema’s centraal: mensen en landschappen.” Een fraaie collectie met veel lokale thema’s.

Entree is gratis.

De mens als… boer: bij museum Broer, een leven lang boer waan je je terug in de tijd van weleer tussen de werktuigen, gereedschappen en machines van vroeger. Het decor bestaat uit prachtige levensgrote muurschilderingen van de omgeving zoals die vroeger geweest moet zijn. Voeg daarbij de gezelligheid die het geheel uitstraalt en u hebt de entourage voor een educatief uitstapje dat meer dan de moeite waard is.

Tijdens de Hoolter Museumdag is de entree gratis.

De mens als… molenaar: bij korenmolen “De Hegeman” in Dijkerhoek beoefenen meerdere vrijwilligers het vak van molenaar. Een schitterend ambacht, dat sinds 2017 zelfs op de lijst immaterieel cultureel erfgoed van de UNESCO staat. Wat het inhoudt om molenaar te zijn en hoe je het wordt, vertelt de molenaar je graag op de museumdag.

Op deze dag is de entree gratis.

De mens als… overlever: bezoek het Natuurmuseum Holterberg. Het leven op de Holterberg was zo’n 15.000 jaar geleden heel anders dan nu. In het museum laten levensgrote diorama’s zien hoe vroeger in de natuur het jagen en overleven moet zijn geweest. Ook de grote collectie met meer dan 1000 dieren halen de natuur wel heel dichtbij! Leuk voor kinderen: ga met een speurtocht lekker kriskras het museum door of ga buiten op ontdekkingstocht door het Bos van Daantje Das. De allerkleinsten kunnen spelen op het Groote Kikkerpad. Durf jij de kikkers Bim, Bam en Bom een handje te geven? En tijdens de zomermaanden zijn er veel meer leuke activiteiten bij Natuurmuseum Holterberg! Voor het Natuurmuseum gelden entreeprijzen.

Speciaal voor bezoekers van de Hoolter Museumdag: het unieke boek van Kees Bos ‘Tussen Vliegden en Jeneverbes’.

De mens als… tuinder: op Opa’s erf aan de Pasmansweg 10 in Espelo is de Greunt’n Tuin gelegen, een onderdeel van Greun Hoolt’n. In de Greunt’n Tuin is het lekker bezig zijn in de buitenlucht waar gezonde produkten gekweekt worden zoals aardappelen, sla en tuinbonen. Komt u een kijkje nemen in de Greune Koelkaste? Stichting Behoud Natuur en Landschap Holten e.o., beter bekend onder de naam Greun Hoolt’n, houdt zich o.a. bezig met ontwikkeling en beheer van lokale landschapselementen. De vele vrijwilligers zijn druk met het aanleggen van poelen, natuurbossen, wadi’s en nieuwe plasdrasgebieden. En geniet van de vele door hen aangelegde bloemrijke bermen en akkerranden op weg naar de Greunt’n Tuin!

Gratis entree.

De gratis routebeschrijving door de schitterende omgeving van Holten is verkrijgbaar bij alle deelnemers, bij diverse recreatiebedrijven in en om Holten en bij het Toeristisch Informatiepunt in het Kulturhus op de Smidsbelt.

Graag tot ziens op woensdag 9 augustus!