Filmweek Oudheidkamer Hoolt’n.

De Werkgroep Film van de Oudheidkamer Hoolt’n organiseert van maandag 8 april t/m donderdag 11 april a.s. weer een filmweek in de raadzaal van het voormalige gemeentehuis aan de Dorpsstraat 25-27 in Holten. Iedere dag wordt een andere film getoond vol historisch beeldmateriaal van Holten en omgeving.

Aanvangstijden maandag t/m donderdag:

• Middagvoorstelling – 14.30 uur
  • Avondvoorstelling – 19.30 uur

De middag- en avondfilmvoorstellingen vinden plaats boven in de raadzaal. Belangstellenden die problemen hebben met trap lopen willen we dit jaar de mogelijkheid bieden de films beneden te bekijken. Wie hiervan gebruik wil maken, kan dit bij de reservering kenbaar maken.

Wie graag één of meerdere films wil komen kijken, is van harte welkom. De toegang, inclusief een kop koffie, is gratis. Uiteraard zijn vrijwillige giften welkom.

In verband met de beperkte ruimte wordt belangstellenden verzocht vooraf te reserveren, uiterlijk vrijdag 5 april a.s. bij Jolanda Ulfman, tel.nr. 06-83143297, of per e-mail via oudheidkamer-holten@home.nl met opgaaf van de gewenste dag of dagen en voorkeur voor de middag- of avondvoorstelling. Donateurs hebben bij de uitnodiging voor de Noaberavond al een opgaveformulier ontvangen en velen hebben zich al opgegeven voor één of meerdere voorstellingen. Wanneer voor een voorstelling het maximaal aantal bezoekers is bereikt, wordt bij veel belangstellenden deze film nogmaals vertoond op vrijdagmiddag 12 april. Actuele berichten hierover worden bekend gemaakt via facebook en website.

De volgende films worden vertoond:

Maandag 8 April:

Op 8/9 April 1945 werd Holten bevrijd. In de loop der jaren zijn in Holten en omgeving meerdere herinnerings- en herdenkingsmonumenten opgericht ter nagedachtenis aan de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog in Holten. In de films van vandaag onder andere het monument op het Holterbroek waar de carrierbemanningsleden Ernest England en Bushenki worden herdacht. Verder de monumenten aan de Fliermatenweg bij Lambooy voor Maurice Collins, bij de Wippert de oversteek van de geallieerden van de Schipbeek en aan de Markeloseweg waar een V2-kop ontplofte en waarbij meerdere slachtoffers vielen. Beelden van de jaarlijkse herdenking aan de Haarlerweg bij het Stevensmonument en het verhaal van Jans Jansen (Hengeveeld) over de gebeurtenissen op de dag dat Marinus Stevens door de Duitsers werd doodgeschoten, de dag die begon met een razzia. Door Jans verteld zoals hij die dag heeft beleefd.

Dinsdag 9 April

Veel in het dorp is gefilmd door Hoolter cineasten, waarvan vandaag een deel te zien is.

Henk Ebrecht filmde de grote schoonmaak bij de familie Stevens (van Hoolt’ns), waarbij de hele familie aanwezig was inclusief aanhang, het gaat er vrolijk aan toe. Niet alleen de gebouwen maar ook de dames worden geschilderd en… weer schoongemaakt.

Eind 50-er jaren werd de legendarische muziekband ‘The Sensation Rockets’ opgericht.  Er werd een reünie georganiseerd bij C.R. ‘de Poppe’ in 1981, waar deze band op volle sterkte zijn kunnen liet horen in een stampvolle zaal. Herman Stukker filmde dit gebeuren.

In de jaren erna werden in Holten en Dijkerhoek meerdere muziekbands opgericht, onder andere Rollin’ Company,  Cafeïne en Skeeter Beeter die in 1994 een muziekavond hielden genaamd ‘Meziek vuur mekaar’, gepresenteerd door Erik Rensen waarvan beelden.

De bandleden waren onder andere Diederik Bronsvoort, Gerwin Boode, Ronald Brinks, Herman Gazan, Bert Steunenberg, Aart Bieleman en Erik Sluiter.

Prachtige herinneringen.

Skeeter Beeter
team de Wippert

Woensdag 10 April

Ook deze avond weer films van Hoolter cineasten.

We beginnen met de zwart-wit familiefilm van Wansink die werd opgenomen in de jaren 1944-1951. Naast beelden van de familie Wansink ook beelden van de molenaars Jannes Meerman en Rosman, van Garrat Vruggink (de Biester) die toen melk ventte voor zuivelfabriek ‘de Eendracht’, van de familie Traanman en hun huishoudster Dine Kolkman (Klooke).

Dan een tochtje door het Holten van 1976, daarna touwtrekken voor verenigingen en bedrijven op Kalfstermansweide, met vooraf een oefensessie voor de klanten van Boerbiet in de weide achter het café van Boerbiet (Jansen). Deelnemers zijn o.a. Café Maats, de gemeente, MAC de Holterberg,  Dijkerhoek.

Willem Dijkslag (de Coach) voert zijn dieren in de dierentuin bij Jansen Hengeveeld.

Larenseweg-bewoners in hun dagelijkse leven begroeten Sinterklaas en we aanschouwen de sloop van de Coöperatieve Zuivelfabriek ‘De Vrijheid’.

De familie Farenhorst wordt opgehaald in een ossenkar voor een rit naar Dikkie-Down voor het HMV-feest,  met meerdere meutstops. Bevrijdingsoptocht in 1995, sloop van de gebouwen van café Maats en smidje Maats, meubelbedrijf Koopman (Krul) en van de EHAG en nog de spectaculaire zeepkistenrace op de Evertjesweg in de Beuseberg.

Donderdag 11 April

Deze dag is het de beurt aan de Triathlon van 1994 met mooie close ups van diverse Holtense deelnemers.

Meer recenter de filmopnamen van de Internationale touwtrek wedstrijden ‘Tug of war’ in 2022 op Twenhaarsweide met zo’n 3000 deelnemers. Vanaf de opbouw en wedstrijden tot de afsluiting.

Nog recenter de prachtige beelden van het inhalen op 7 maart 2023 van de nieuwe burgemeester van de gemeente Rijssen-Holten Jurgen van Houdt en familie. Opnamen gemaakt in Dijkerhoek, Holten en Rijssen. In Dijkerhoek en Holten werd aan het inhalen meegewerkt door de leden van de Buurtvereniging Dijkerhoek, de vrijwilligers van Molen de Hegeman, De Hoolter Daansers, Erik Rensen en de Oudheidkamer.