16 september Open Dag Oudheidkamer en ’n Spieker.

Op zaterdag 16 september is iedereen van 11.00 tot 17.00 uur van harte welkom bij zowel de Oudheidkamer aan de Dorpsstraat, als bij de opslagruimte ’n Spieker aan de Kerkhofsweg.

Tijdens de Open Dag zullen tussen 11.00 uur en 13.00 uur de Hoolter Daânsers optreden, afwisselend op het pleintje voor de Oudheidkamer en buiten bij ’n Spieker aan de Kerkhofsweg. Vanaf 13.00 uur komt Janny Vruwink bij ’n Spieker die veel kan vertellen over oude ambachten. Zij vlecht allerlei dieren en voorwerpen van stro en neemt eigen vlechtwerk mee om deze middag te laten zien.
Kinderen mogen bij de kraam van Janny langskomen om onder haar begeleiding zelf iets leuks te vlechten en hun eigen werkje mee te nemen. Ouders kunnen intussen binnen in ’n Spieker een kijkje nemen, waar de Oudheidkamer een grote verzameling historische voorwerpen en materialen bewaart
die door de jaren heen vergaard zijn.

In het voormalige gemeentehuis van Holten, tegenwoordig in gebruik door de Oudheidkamer Hoolt’n, is de expositie ‘Boskopn doo’ te zien: nostalgisch winkelinterieur met bijbehorende kruidenierswaren zoals het in de jaren ’50 en ’60 in menig dorp te vinden was. Aan de wanden hangen prachtige oude
foto’s van inmiddels verdwenen Holtense kruidenierswinkels.

In de middelste ruimte heeft de werkgroep Textiel een opstelling gemaakt van kleding en attributen die laten zien hoe de vroegere huisvrouw op pad ging om de wekelijkse boodschappen in huis te halen.

In de achterste exporuimte is er aandacht voor beeld en geluid van ver terug in de vorige eeuw met o.a. antieke radio’s, oude camera’s en geluidsapparatuur. Tevens hangen er foto’s van de Holtense winkels waar deze apparatuur destijds te koop was. De werkgroep Mariniers toont in hun expositieruimte het thema
‘Wintertraining Noorwegen/Schotland (Arctic)’, een training met zware beproevingen onder extreem koude omstandigheden.

Wegens het succes van vorig jaar organiseert de Oudheidkamer tijdens de Open Dag wederom een prijsvraag met leuke prijzen, aangeboden door Holtense ondernemers. Het betreft 12 vragen die door iedereen, met hulp van derden of via boeken of internet, thuis te beantwoorden zijn.

Voorbeelden van de vragen zijn ‘wie is de componist van het Sallandlied’ en ‘in welk jaar is de Diessenplas geopend’.

Ook dit jaar is er één vraag die alleen te beantwoorden is in de Oudheidkamer tijdens de Open Dag.

Het antwoordformulier kunt u tijdens de Open Dag inleveren bij de Oudheidkamer. De formulieren met de vragen zijn vanaf dit weekend af te halen bij Oudheidkamer Hoolt’n en bij de sponsoren: Gervedink Nijhuis, ijsboerderij Oans, Eten bij Huzen, brouwerij Tanklokaal, Roelie bloem & design, Hubo bouwmarkt Holten, Handwerkwinkel Holten (Van Bussel), garage Erik Huzen, Greun Hoolt’n, Annemarie Wonen en Reclamemakers. Verder liggen ze bij de Coop, de AH, het Kulturhus aan de Smidsbelt en het Kulturhus in Dijkerhoek. Op het formulier staan tevens de prijzen die te winnen zijn en de wedstrijdvoorwaarden.

De vrijwilligers van Oudheidkamer Hoolt’n nodigen iedereen uit voor deze dag om een kijkje te komen nemen op beide locaties!