Expositie ‘Broer, een levenlang boer’.

De komende maanden biedt de Oudheidkamer een kijkje in de veelzijdige collectie handgemaakte schilderijen van Broer Pekkeriet.

Broer Pekkeriet is bij vele Holtenaren bekend van Stichting Broer, een levenlang boer. Aan de Langstraat heeft Broer al jaren zijn museum met een grote verzameling oude landbouwwerktuigen en gereedschappen, maar ook eigen schilderwerk. Het museum Broer, een levenlang boer, is al sinds de oprichting van de Hoolter Museumdag jaarlijks in augustus een vast onderdeel van de route langs verschillende Holtense musea en cultuurhistorische instellingen. Met deze expositie wil de Oudheidkamer het boeiende handgemaakte schilderwerk van Broer voor het voetlicht brengen.

Broer Pekkeriet woonde jarenlang op zijn boerderij aan de Langstraat in de Beuseberg. Inmiddels woont hij in het dorp maar staat nog wel iedere ochtend trouw rond 6.00 uur in de koeienstal om er te helpen. Daarnaast is hij dagelijks in zijn museum naast de boerderij waar hij bezoekers rondleidt en urenlang vertelt over het boerenleven zoals dat in de vorige eeuw was, toen alles nog gebeurde met kleine landbouwwerktuigen, zware handgereedschappen en zonder hedendaagse computergestuurde machines. Veel van deze werktuigen en gereedschappen van vroeger zijn te bezichtigen in zijn museum. Ook heeft Broer binnen in zijn museum een doorlopende expositie van zelfgemaakte schilderijen met uiteenlopende thema’s. Uit deze expositie heeft Broer samen met ‘zijn vrijwilligers’ voor de Oudheidkamer een mooie selectie gekozen die nu te bezichtigen is in de achterste ruimte van de Oudheidkamer. Er zijn prachtige schilderijen te zien van landschappen, dieren, stillevens en zelfs nageschilderd werk van oude meesters, zoals Johannes Vermeer. Ook liggen er in de vitrines allerlei verzamelde oude voorwerpen van Broer zoals een verduisteringslamp die in de oorlog gebruikt werd en allerlei rookartikelen zoals een Canadees tabaksdoosje uit de oorlog.

In de Oudheidkamer is in de voorste expositieruimte nog de expositie ‘Boskop’n doo’ te  zien, toont de werkgroep Textiel in de middelste ruimte een opstelling van kleding en attributen die laten zien hoe de vroegere huisvrouw op pad ging om de wekelijkse boodschappen te doen en heeft de werkgroep Mariniers in hun expositieruimte het thema ‘Wintertraining Noorwegen/Schotland (Arctic)’.

Oudheidkamer Hoolt’n aan de Dorpsstraat 25-27 is geopend op dinsdag t/m zaterdag van 13.30 uur tot 16.00 uur, vanaf 30 oktober alleen vrijdag en zaterdag 13.30 uur tot 16,00 uur. Entree is gratis, vrije gift is welkom. Donateur worden? Dat kan! Aanmelding hiervoor graag via oudheidkamer-holten@home.nl of mob. 06-83143297. Alle informatie over de Oudheidkamer is te vinden op www.oudheidkamerholten.nl